Klimatyzacja samochodowa, podobnie jak każdy element mechaniczny samochodu, podlega ciągłym wstrząsom, nagłym zmianom warunków pracy oraz naturalnemu zużyciu (szczególnie olej w kompresorze). W przeciągu roku korzystania z samochodu (nawet, gdy klimatyzacja nie jest włączona) może pojawić się wiele problemów zmniejszających wydajność pracy, a nawet niosących zagrożenie dla życia pasażera. Dlatego eksperci zalecają regularne, okresowe przeglądy techniczne.
Co może pójść źle?
O prawidłowym działaniu klimatyzacji decyduje kilka czynników, z których każdy może ulec uszkodzeniu bądź zużyciu. Najczęstszym problem są awarie mechaniczne, powodujące choćby nieszczelność instalacji. Objawia się to słabym chłodzeniem, głośniejszym niż zwykle działaniem bądź nieprzyjemnym zapachem. Niektóre z tych symptomów można obejść, na przykład przez zamykanie obiegu powietrza. Wówczas kabina ochładza się szybciej, jednak ryzykujemy pogłębienie się awarii, a nawet uszkodzenie całej klimatyzacji. Wśród elementów, które najszybciej ulegają uszkodzeniu jest sprężarka – koszt jej wymiana to nawet 3 tysiące złotych!
Nie wspominając o skutkach zdrowotnych i komforcie jazdy przy oddychaniu zanieczyszczonym powietrzem. Oszraniający się parownik może być siedliskiem wilgoci, która wyjątkowo sprzyja rozwojowi drobnoustrojów i grzybów. Podobnie jest z filtrami powietrza, który mogą ulec szybkiemu zużyciu i nie zapewniać odpowiedniej ochrony. Po włączeniu klimatyzacji dostają się one do wdychanego powietrza osadzając się w płucach. Długotrwała ekspozycja na zanieczyszczone powietrze może prowadzić do przewlekłych chorób układu oddechowe (szczególnie narażone są dzieci).
Co ile robić przegląd?
Zalecane są podstawowe coroczne przeglądy techniczne, przy których ocenia się szczelność klimatyzacji, poziom i jakość czynnika chłodniczego oraz stan elementów wymiennych (m.in. filtrów). W nich można szybko zidentyfikować ewentualne problemy.
Dodatkowo warto pamiętać o wymianie elementów klimatyzacji, które szybko ulegają zużyciu. Dotyczy to szczególnie filtrów, czynnika chłodniczego i osuszacza. Pierwsze dwa powinno się wymieniać za każdym razem, gdy się zużyją. Natomiast osuszacz okresowo co 3 lata.
Zupełnie inaczej ma się sprawa z serwisem klimatyzacji, gdy dochodzi do awarii. Wówczas nie powinieneś zwlekać. Jeżeli klimatyzacja sprawia jakikolwiek dyskomfort podczas jazdy (np. słabo chłodzi, brzydko pachnie) natychmiast udaj się do serwisu.
Czytaj więcej na: serwis klimatyzacji Wrocław