Na poślizgi kierowca narażony jest głównie zimą. Wówczas występuje najwięcej czynników atmosferycznych mogące wywoływać problemy z przyczepnością (np. gołoledź, śnieg na jezdni, zamarznięty asfalt). Ryzyko wystąpienia poślizgu jest jednak prawdopodobne praktycznie cały rok. Oprócz czynników pogodowych może to być m.in. piasek czy liście zalegające na jezdni. Dlatego warto zwrócić uwagę na działania prewencyjne oraz zapoznać się z technikami wyjścia z poślizgu. Im lepiej je zapamiętasz, tym skuteczniej będziesz działał w przypadku problemów.

Umiejętność wychodzenia z poślizgu powinna zostać opanowana przez każdego kierowcę. Nawet najostrożniejsze prowadzenie pojazdu nie gwarantuje całkowitego bezpieczeństwa. Czasami warunki pogodowe po prostu nie pozwalają na uniknięcie poślizgu. Ryzyko można odpowiednio zminimalizować pamiętając o kilku bardzo ważnych czynnikach wpływających na jakość jazdy:

  • Dostosowanie prędkości i stylu jazdy do warunków pogodowych.
  • Unikanie gwałtownego przyspieszania lub hamowania.
  • Zachowywanie spokoju za kierownicą. Unikanie nagłych ruchów i zmian kierunku jazdy.
  • Opony dostosowane do pór roku.
  • Sprawne podzespoły samochodu (m.in. układ kierowania, amortyzatory).
  • Aktualny przegląd techniczny.

Nawet korzystając ze wszystkich środków zapobiegawczych trudno uniknąć choćby jednego poślizgu w swoim życiu. Kiedy zapamiętasz zasady postępowania przy poślizgu unikniesz najgorszego – paniki. Jeżeli zaczniesz zbyt gwałtowanie reagować tylko zwiększysz poślizg i ryzykujesz znacznie poważniejsze konsekwencje. A więc pamiętaj, zachowaj spokój, zdiagnozuj typ poślizgu i zachowaj się adekwatnie do sytuacji:

Poślizg nadsterowny – Występuje, gdy przyczepność traci tylna oś samochodu. Daje to efekt utraty kontroli, tył auta zaczyna uciekać w kierunku przeciwnym do skrętu kierownicy. Czasami można mieć wrażenie jakby coś ciągnęło tył na bok. W takiej sytuacji częstym błędem jest próba natychmiastowego zatrzymania samochodu poprzez dociśnięcia hamulca. Może to spowodować efekt odwrotny od pożądanego i skutkować jeszcze silniejszym zablokowaniem kół. W samochodach z napędem przednim można spróbować nawet działania odwrotnego. Dodając nieznacznie gazu pomożesz przedniej osi wyciągnąć tylną z poślizgu. Jednak znacznie ważniejsze jest zastosowanie kontry kierownicą. Innymi słowy płynnie skręcamy w kierunku odwrotnym do toru jazdy. Następnie stosujemy przeciw-kontrę, czyli powrót do pożądanego kierunku jazdy. W ten sposób tylna oś nabierze przyczepności. Przy wykonywaniu kontr należy pamiętać, by nie robić zbyt gwałtownych, szarpanych ruchów. Może to doprowadzić do wpadnięcia w poślizg przedniej osi.

Odwrotną sytuację, gdy przyczepność traci przednia oś, nazywamy poślizgiem podsterownym. Najczęściej występuje przy wchodzeniu w zakręt ze zbyt dużą prędkością lub na zbyt ostrym łuku. Objawia się utratą kontroli na przednią częścią samochodu. Auto nie reaguje na kolejne ruchy kierownicą podążając po wcześniej obranym torze. Priorytetem jest więc szybkie odzyskanie sterowności, najłatwiej dokonać tego stawiając opór dla kół poprzez ściągnięcie nogi z gazu i delikatne wykorzystanie hamulca. Istotna jest również praca kierownicą. Nienależny wykonywać nią gwałtownych ruchów lub na siłę wymusić pożądany skręt. Wręcz przeciwnie, najpierw delikatnie prostujemy koła, gdyż wtedy łatwiej odzyskać przyczepność, a dopiero po chwili płynnie wracamy na zakręt.

przeglądy rejestracyjne online WrocławUmawianie przeglądów rejestracyjnych online

Pamiętaj aby przyjechać 5 min przed umówioną wizytą. Silnik pojazdu musi być rozgrzany!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z "Polityką przetwarzana danych".