Częstotliwość wymiany oleju może być kwestią dyskusyjną, nie ma jednak wątpliwości, że każdy użytkownik powinien się stosować do wymogów gwarancyjnych stawianych przez producenta lub informacji zawartych w książce serwisowej. Przeważnie producenci stosują system podwójnego oznaczenia, czyli olej należy wymienić po osiągnięciu danej liczby przejechanych kilometrów lub, gdy nie została ona osiągnięta, po upływie dwunastu miesięcy. Przeważnie limity ustalane są na 10-15 tysięcy kilometrów lub więcej. Przeważnie jest to wystarczający okres by olej nie utracił swoich właściwości.
Trochę inaczej do kwestii wymiany oleju trzeba podejść, gdy samochód jest intensywnie eksploatowany, szczególnie w długich trasach autostradą. Chociaż silnik pracuje wówczas bardziej stabilnie (brak częstego hamowania i przyspieszania) to jest to praca nieustannie na najwyższych obrotach. Wówczas łatwiej o rozbijanie cząsteczek oleju na mniejsze, więc traci on swoje pierwotne właściwości, jak gęstość czy lepkość. W takim przypadku warto rozważyć szybszą wymianę oleju. Tyczy się to szczególnie osób wybierających się na wakacje lub w dłuższą podróż. Zwlekanie w takich sytuacjach może powodować szkody dla silnika.
Często dyskutowaną kwestią jest również kolor oleju. Wiele się mówi, że ciemny, zabrudzony olej może mieć wyraźnie gorszą wydajność. Nie jest to jednak regułą, gdyż stare silniki mogą szybko zmienić barwę oleju bez straty na jego jakości. Natomiast zdarzają się sytuację, że wyglądający całkowicie naturalnie płyn będzie niezdatny do użytku. Niemniej zmiana koloru powinna być sygnałem dla użytkownika, że coś może być nie tak z pracą silnika.
Lepiej częściej niż rzadziej
Generalnie warto kierować się zasadą sprawdzającą się w wielu innych sytuacjach, czyli „przezorny zawsze ubezpieczony”. Choć wymiana oleju jest cyklicznym kosztem, którego wielu chciałoby uniknąć to tak naprawdę chroni silnik przed znacznie poważniejszymi uszkodzeniami. Jego głównym zadaniem jest opłukiwanie cylindrów i komory silnika, w ten sposób oczyszcza je ze szkodliwych substancji, zmniejsza tarcie i temperaturę silnika. Olej, który traci swoje właściwości nie może spełniać tych funkcji. Wówczas istnieje wysokie ryzyko utrzymywania się zanieczyszczenie, gorszego smarowania i trudności w docierania do trudno dostępnych elementów konstrukcji. Stąd pierwszy krok do uszkodzenia, a nawet zatarcia silnika. Co więcej słabej jakości olej może znacząco zwiększyć zużycie, przez co silnik będzie się zachowywał jakby przejechał kilka tysięcy kilometrów więcej niż w rzeczywistości.
Dlatego tak ważna jest nie tylko regularna wymiana oleju, ale też wraz z nim filtrów. W ten sposób unikniemy szybkiego niszczenia substancji, oraz przedostawania się do silnika zanieczyszczeń czy wilgoci. Niewątpliwie każdy użytkownik powinien dodatkowo pamiętać o kontroli stanu oleju. Najlepiej sprawdzać go co co kilkaset do tysiąca kilometrów. W ten sposób mamy pewność, że nie jest on zużywany zbyt szybko bądź nie wycieka.
Wybór oleju
Dokonując zakupu najlepiej skorzystać z porady serwisantów, bądź kierować się parametrami dostarczonymi bezpośrednio przez producenta. Należy zwrócić uwagę na takie elementy jak lekkość, zachowaniu oleju w niskich i wysokich temperaturach oraz normy jakościowe. Ważne jest, by zgadzały się one z informacjami zawartymi w książce serwisowej.